top of page
  • Skribentens bildEmma Wretman

7 tips: Maximera ROI för din marknadsföring

Som marknadsförare är det inte ovanligt med en tajt budget och samtidigt en hög press på resultat. Oavsett vad din marknadsföringsstrategi är vill du såklart se till att du får ut så mycket som möjligt av dina investeringar. Det finns några saker vi på Informind brukar tipsa om för att maximera avkastningen på marknadsföringsinvesteringarna (ROI). Här kommer därför 7 tips på hur du optimerar din marknadsföringsstrategi för att få ut det mesta av varje krona du spenderar.


1. Definiera tydliga mål och KPIer

Innan du kör igång en kampanj är det viktigt att ha tydliga och mätbara mål. Om du vet vad du vill uppnå, blir det lättare att spåra och mäta och se till att du faktiskt får resultat. Några KPIer som Informind beräknar är exempelvis:


  • Conversion rate

  • Lead Acquisition Cost (LAC)

  • Return on Investment (ROI)

  • Cost per Mille (CPM)

  • Cost per Click (CPC)


2. Ha koll på din målgrupp

För att maximera din ROI måste du veta vem du marknadsför till. Skapa detaljerade kundprofiler och segmentera din målgrupp. Detta gör att du kan skräddarsy ditt budskap och dina erbjudanden, vilket ökar chansen för konvertering. Om du inte har koll på vem budskapet ska nå till är det lätt att spendera mycket pengar på att nå personer som inte alls är relevanta för företaget. 


3. Optimera din webbplats

Din webbplats är ofta det första intrycket potentiella kunder får av ditt företag. Se till att den är användarvänlig, mobilanpassad och optimerad för sökmotorer (SEO). Snabba laddningstider och enkel navigering kan ha stor påverkan på din konverteringsfrekvens. Och glöm inte att hjälpa besökarna att komma vidare genom att exempelvis kontakta er eller ladda ner en guide, var noga med att använda CTAs för att få besökarna att konvertera.





4. Använd datadriven marknadsföring

Samla in och analysera data från dina marknadsföringsinsatser för att se till att din tid och budget spenderas på rätt saker. Jämför aktiviteter och se över alternativkostnader kontinuerligt. Titta inte bara på din data i efterhand utan använd data för att justera och förbättra dina kampanjer i realtid och löpande. Tycker du att det är knepigt med data är det bara att kontakta oss på Informind så hjälper vi dig!


5. A/B-testa dina kampanjer

A/B-testning innebär att du skapar två versioner och testar vilken som presterar bäst. Detta kan användas för att optimera allt från e-postkampanjer till landningssidor och annonser. Genom att ständigt testa och optimera kan du förbättra din ROI över tid.


6. Automatisera och förenkla processer

Marketing automation kan exempelvis spara tid och öka effektiviteten. Det finns många olika verktyg som kan hjälpa dig att automatisera dina arbetsuppgifter. Automatisera och effektivisera manuella och tidskrävande processer, för tid är pengar. Spendera istället din värdefulla tid på värdeskapande och strategiska arbetsuppgifter. Ett annat sätt att automatisera och förenkla är med Informind färdiga rapporter. Rapporterna innehåller sammanställningar och KPIer av data från olika kanaler och kampanjer. Eftersom det bara tar någon sekund att ladda hem kan du spendera tiden du hade gjort på att själv sammanställa all data på att analysera den och skapa värde från insikterna.


7. Var uppmärksam på förändringar

Marknaden och kundernas beteenden förändras ständigt, och du måste därför vara lyhörd och uppmärksam. Det är inte alls säkert att en kampanj som gjorde succé för två år sedan skulle få någon uppmärksamhet idag så det gäller att vara flexibel och anpassningsbar. Mät resultatet av dina marknadsföringsinsatser kontinuerligt och våga tänka om, testa nytt och göra justeringar. Feedback från kunder kan ge ovärderliga insikter om hur dina produkter och marknadsföringsinsatser uppfattas. Använd enkäter, recensioner och direkt kundfeedback för att göra förbättringar och anpassningar som kan öka din ROI.


Med dessa tips i bagaget kan du skapa en mer effektiv och lönsam marknadsföringsstrategi som maximerar din ROI. Lycka till!


Läs hur Informind hjälpte Arizon att öka sin ROI utan att öka budgeten. Klicka här


コメント


bottom of page