top of page

Er egna digitala marknadsföringsanalytiker

Informind hjälper dig att ta bättre beslut genom att få kontroll över era digitala marknadsföringsinsatser. 

Vi kopplar ihop dina digitala kanaler och samlar in alla marknadsföringsdata. Våra algoritmer räknar sedan ut era nyckeltal och visar ROI för olika marknadsaktiviteter.

Varför Informind?

Marknadschefen idag sitter ofta med många hattar. Dessutom ska man hinna göra alla olika marknadsaktiviteter, hänga md i trender, planera framåt och samtidigt försöka hinna följa det man har gjort för att se vad det ens är som fungerar.

Idag finns det dessutom enormt mycket data, det är inte rimligt att det ska krävas en dataanalytiker för att nyttja marknadsdata.

Vi ville göra det enkelt för marknadschefen att hantera och analysera sin data. Vi skapade därför Informind för att göra det enkelt att arbeta datadrivet

Informind-14_edited.jpg

Hur hjälper vi våra kunder?

Skärmavbild 2024-05-23 kl. 19.52.38.png
Skärmavbild 2024-05-23 kl. 20.03.55.png
Skärmavbild 2024-05-23 kl. 19.52.27.png

Automatiserad inhämtning av data från alla kanaler

Informind hämtar in data från era olika digitala kanaler och kampanjer. Systemet samlar in information från en mängd datakällor. Data från bl a Facebook, Google och Instagram m.m analyseras av algoritmer och resultaten presenteras i pedagogiska dashboards.

Färdig analys med nyckeltal
som du bryr dig om

Genom Informind får du snabbare och enklare överblick över dina digitala marknadsföringsinsatser. Analysverktyget presenterar din data på ett pedagogiskt sätt och ger dig löpande insikter som stöd för att ta bättre marknadsföringsbeslut.

Analytics as a Service
- stöd under 

hela analysen 

Vi hjälper dig hela vägen från datainsamling, visualisering och till hur du ska implementera förändringar i din marknadsföring. Genom intelligent datadriven rådgivning kan våra kunder fatta snabba och välgrundade beslut baserat på data.

Marknadschefer inom B2B älskar Informind

Skärmavbild 2024-05-23 kl. 20.07.37.png
jurek-logo.png
Skärmavbild 2024-05-23 kl. 20.07.41.png
Skärmavbild 2022-10-21 kl. 14.24.13.png
addq + qestit (1).png
easy.png
Unknown-3.png
  • Vad är LAC?
    Lead Acquisition Cost (LAC) är den totala kostnaden per lead som ni får in. Alltså inte bara annonskostnaden delat på antal leads, utan alla kostnader som tillkommer. Rådet är att ha koll på vad ni betalar i snitt per lead utslaget på alla era marknadsaktiviteter, per kanal och per kampanj. På detta vis får ni reda på hur mycket ni betalar för era leads, kan jämföra vad ni betalar för leads i olika kanaler samt jämföra kampanjer.
  • UTM Spårning - vad är det?
    UTM spårning är ett sätt att lägga till information i en länk som gör att verktyg som Informind, Google Analytics m fl. kan se exakt varifrån det individuella klicket kommer från.
  • Hur ska jag tänka när jag lägger in kostnader i informind?
    Vi vet att alla kostnader inte är jämt fördelade per månad och Informind har inte som huvudsyfte att ge på öret ett exakt mått på LAC utan vill ge en bra indikation så att du kan ta bra marknadsföringsbeslut. Om du har mycket kostnader som kommer adhoc är vår rekommendation att över ett år se hur din budget ser ut och sedan ange dessa kostnader i kostnadsmodulen. Vill du ha mer hjälp med hur du ska resonera och fördela kostnadsdelarna i Informind? Kontakta teamet så hjälper vi dig!
  • Jag får inte in trafik från email i informind?
    Det beror sannolikt på att länkarna som satts i email inte blivit UTM-taggade. (Se UTM Spårning - vad är det?). Många Marketing Automation-system har idag automatiskt UTM taggning men om ditt system inte har det kan vi inte urskilja om besökaren kommer från email eller direkttrafik. För att få in trafik från din email i Informind behöver du ha rätt UTM-tagg, saknar du det kan du få hjälp på Informind under “E-mail > Syns inte dina besökare från emailkampanjer?”.
  • Vad är skillnaden på ett lead och en konvertering?
    Vi brukar säga att ett lead är när man får kontaktuppgifter till personer som potentiellt kan vara kunder. Ett lead innebär alltså att en person har konverterat på hemsidan genom att lämna ifrån sig någon form av kontaktuppgifter. Vår rekommendation är att betrakta ett lead som en action som leder till att man kan nå kunden. Skillnaden mellan en konvertering och ett lead är att en konvertering kan vara en händelse som inte ger kontaktuppgifter men som man vill mäta effekten av. Poängen ska vara att man kan räkna ut en "ROI" på leads då man kan fortsätta beräkningar genom att ta reda på hur många av leadsen som sedan blir kunder. En konvertering tas inte med i beräkningar för LAC medan ett lead tas med.
  • Varför räknas sponsrade inlägg i sociala medier som organiskt i Informind?
    När du sponsrar/boostar ett organiskt inlägg räknas det fortsatt som organiskt i Informind. Annonskostnaden för att sponsra eller boosta ett inlägg kommer att läggas under organiskt. Den korta förklaringen till varför vi tänker på detta sättet är att vi på Informind inte kan särskilja det individuella klicket från ett sponsrat/boostat inlägg som organiskt eller annonserat. I och med att inlägget från början är organiskt behåller vi det i verktyget som organiskt.
  • Kan man koppla GA4?
    Självklart! Informind är kompatibelt med Google Analytics 4.

Vill du veta mer om hur vi släpper lös kraften från er data?

Boka en demo med oss så går vi igenom hur verktyget fungerar, samt hur vi kan maximera värdet av er data. Vi hjälper er hela vägen från datainsamling, visualisering och till hur ni ska implementera förändringar i er marknadsföring.

Tack för att du hör av dig! Du får snart ett mejl från oss.

bottom of page