top of page
Informind-2.jpg
“Det underlättade när man svart på vitt kunde se vilka aktiviteter som faktiskt gav oss mest utan att behöva gräva runt efter data i olika källor”
- Fanny Rosén, Arizon
image.png

Så fick Arizon högre ROI på sina marknadsaktiviteter utan att öka budgeten

Utmaningar

Arizon är ett IT-konsultbolag som både arbetar mot stora företag som exempelvis Spotify och Tele2 men även mot mindre startups. Arizon hade utmaningar med att få insikt kring hur de skulle fördela sin budget för att få ut så mycket som möjligt av den. De har testat olika marknadsföringsstrategier för att försöka hitta den optimala vägen framåt. Målet var att maximera sin Return on Investment för marknadsaktiviteterna utan att behöva öka sin budget.

 

Varför Informind?

Arizon har använt Informinds analysverktyg för att få översikt och kunna följa upp på sina olika marknadsaktiviteter. Med verktygets ROI-kalkylator har de fått koll på sin ROI, och de har dessutom kunnat öka den genom att spendera sina resurser mer optimalt.

 

För att sätta en strategi för hur resurserna bör spenderas har de bland annat använt sig av de KPI:er som Informind beräknar. Ett exempel är Lead Acquisition Cost vilket innebär att man kan se vad ett lead kostar, hur det skiljer sig mellan olika aktiviteter och hur det i sin tur skiljer sig över tid.

 

Resultat

Med hjälp av Informinds KPI:er har Arizon därför kunnat se alternativkostnader för olika insatser. Genom att tydligt följa dessa KPI:er har Arizon enkelt kunnat se vilka aktiviteter som bara kostar pengar och vilka aktiviteter som de tjänar pengar på. Tack vare detta har deras marknadsföring blivit mer lönsam. 

 

Vi på Informind anser att lyckad marknadsföring baseras i datadrivna beslut istället för magkänsla. Och data ska vara enkelt. Marknadsföring idag kan vara en djungel och oavsett hur ens budget ser ut är det viktigt att lägga resurserna på aktiviteter som faktiskt ger resultat. Vi har därför tagit fram ett verktyg som samlar dina aktiviteter, jämför (både organiskt och betalt), visar alternativkostnader för olika aktiviteter och beräknar KPI:er som exempelvis ROI.

 

Vill du veta hur Informind kan hjälpa dig att öka din ROI? Kontakta oss så berättar vi mer!

Hur hjälper vi våra kunder?

Skärmavbild 2024-05-23 kl. 19.52.38.png
Skärmavbild 2024-05-23 kl. 19.52.27.png
Skärmavbild 2024-05-23 kl. 20.03.55.png

Vill du veta mer om hur vi släpper lös kraften från er data?

Boka en demo med oss så går vi igenom hur verktyget fungerar, samt hur vi kan maximera värdet av er data. Vi hjälper er hela vägen från datainsamling, visualisering och till hur ni ska implementera förändringar i er marknadsföring.

Tack för att du hör av dig! Du får snart ett mejl från oss.

bottom of page