top of page
  • Skribentens bildEmma Wretman

Hur analyserar man marknadsföringskampanjer?

Processen att skapa idéer, planera, skapa och leverera en marknadsföringskampanj är utmattande och utmanande – men i slutändan givande. När en kampanj väl är live bör du kunna se resultaten i realtid och eventuellt få en omedelbar känsla av eventuell framgång, eller brist på sådan.

Men när allt är sagt och gjort är det viktigaste du kan göra att analysera marknadsföringsdata, så att du vet hur du kan förbättra marknadsföringskampanjerna till nästa gång.


Varje företag analyserar marknadsföringskampanjdata på olika sätt – vissa tittar på bredare marknadsföringsdata och tolkar, andra tittar mer på detaljerna och analyserar mot KPIer och mål. Det finns inget rätt eller fel sätt. Men oavsett tillvägagångssätt är datakällorna alltid mångfacetterade och bör användas som en kristallkula för att se in i framtiden, snarare än en möjlighet att kritisera det förflutna.



Vad är marknadsföringsanalys?

Marknadsanalys, eller marknadsföringskampanjanalys, är en process som hjälper dig att förstå olika delar av din målgrupp–demografi, segment och psykografi– och upptäcka sätt att bättre engagera dem för att förbättra framtida konverteringar eller försäljning. Genom att genomföra en analys siktar du på att förbättra dina framtida marknadsföringskampanjer. Vilket resulterar i en bättre avkastning på investeringen (ROI) för dina kampanjer, ökad varumärkesmedvetenhet och förbättrad leadgenerering.


Informind tror vi att det är bäst att få så mycket insikt från kampanjdata som möjligt så att alla är beväpnade med den mest omfattande, värdefulla kunskapen när de planerar framtida marknadsföringskampanjer eller skapar en integrerad marknadsplan. Denna insikt kan inkludera:

  • Att förstå kampanjens framgångar eller brister jämfört med de ursprungliga KPIerna och målen.

  • Att lära sig hur målgruppen reagerade på kampanjen genom sin nivå av engagemang/intresse i form av konverteringar.

  • Förstå värdefulla "förbättringsområden" och lärdomar för framtida marknadsföringskampanjer.

  • Dechiffrera vad som händer i din försäljningstratt och vilka leads du behöver aktivt driva mot.

Eftersom processerna för marknadsföring för företag inom olika branscher varierar, delar vi med oss ​​av en översikt över de viktigaste delarna att inkludera i en analys efter en kampanj.


Varför är marknadsanalys viktigt?

Enkelt uttryckt är marknadsanalys viktig eftersom om kampanjer och aktiviteter inte har en bra balans mellan kostnad och avkastning är det inte en bra långsiktig strategi och måste elimineras eller revideras.


Den största fördelen med att genomföra marknadsanalyser är att få kunskap om hur du använder din marknadsföringsbudget mer effektivt. Utöver detta ger det djupgående insikter om din målgrupp – att veta vad dina kunder tycker om din produkt, tjänst och företag; förbättra din kommunikation; förstå framgångsrika eller misslyckade metoder för att engagera din publik; och förbättra dina marknadsföringskanaler.


Marknadsanalys är en nyckelväg för att förbättra kundlojalitet och kundnöjdhet och veta vad som påverkar dina marknadsföringsstrategier.


Låt oss bryta ner vikten ​​av dessa specifika insikter:

  • Förbättring av ROI

  • Förstå din målgrupp

  • Upptäcka nya möjligheter för marknadsförings- och försäljningsinsatser

  • Få en detaljerad förtåslese av din lead funnel

  • Identifiera möjligheter med betalda kampanjer

  • Se vart annonseringsbudgeten faktiskt ger resultat

Bryt ner dina digitala kampanjresultat efter kanal

Digitala marknadsföringsinsatser kan ibland ge så mycket data att det kan vara överväldigande att sortera igenom det, samt prioritera och samla in de mest värdefulla insikterna. Här är några av våra främsta kanalspecifika mål och motsvarande prestandaindikatorer (KPI:er) som hjälper dig på vägen.

  • Sociala medier: Denna marknadsföringskanal används främst för att driva räckvidd och skapa medvetenhet. Det erbjuder möjligheten att utöka målgruppen du nådde genom andra kampanjer och rikta meddelanden till dessa målgrupper. Även om sociala medier spelar en viktig roll i varje företags marknadsföringsplan, är det viktigt att komma ihåg att organisk räckvidd är svårt och kreativa åtgärder krävs för att göra dessa insatser effektiva. Vi anser att kvalitet är viktigare än kvantitet i det här fallet. Några viktiga mätvärden att titta på, inkluderar räckvidd, frekvens av inlägg, klickfrekvens och procentandel av engagerade visningar.


  • Sök: Med sökkampanjer kan KPIer delas upp efter betalda och organiska aktiviteter. Medan organiska kampanjer är vanliga, är betalda insatser där de riktade budskapen och effekten av annonsmaterial (t.ex. bilder, video, etc.) är mest mätbara. Effektiva betalda sökkampanjer bör dock innehålla varianter av samma annons och anpassas under hela kampanjens livslängd för att säkerställa att du får ut så mycket som möjligt. Här är några nyckeltal att överväga att titta på under och efter kampanjen: klickfrekvens, visningar, genomsnittlig position och omvandlingsfrekvens.


  • Webbplats: Din webbplats är en grundläggande del av dina marknadsföringsinsatser, men många marknadsförare inom B2B ser inte alltid dess potential. En webbplats är centrum för allt du gör. Den sammanför meddelanden, konverteringspunkter för potentiella kunder. Det är platsen där du kan driva engagemang och konvertering. Mätvärdena att överväga här är: total trafik, engagemang, sessioner och konverteringar, antal genererade leads. Dessa kan även fångas upp genom Googles nya analysplattform – GA4.

Analysera resultat från traditionella marknadsföringskampanjer

Medan traditionella marknadsföringskampanjer (t.ex. radio, skyltar, direktreklam, tryckt reklam etc.) inte ger dig den konkreta data som digital marknadsföring gör, som beskrivits ovan, finns det saker som marknadsförare kan göra för att spåra omvandlingar med dessa aktiviteter.


När du bygger traditionella marknadsföringsinsatser är det viktigt att samla in trafik-, demografi- och intrycksdata från leverantörerna innan du fattar beslut om implementering. Du måste sedan generera anpassade telefonnummer, e-postmeddelanden och kampanjsidor för att rikta publiken till för mer information. När kampanjen är klar kommer du att kunna beräkna konverteringstalen (dvs. hur många personer som besökte kampanjsidan eller ringde telefonnumret) mot visningsstatistiken som tillhandahålls av leverantörerna för att mäta andra mätvärden som engagemang och potentiell försäljning. Detta kommer att ge dig en optimal översikt av kampanjens ROI och hjälpa dig att bestämma vilken kanal som är mest värdefull framöver.


Kombinera traditionell och digital marknadsföring för att göra värdefulla kampanjer

Som med de flesta saker är varken traditionell eller digital marknadsföring viktigare än den andra i det flesta fall. Att bestämma vilken väg du ska ta i framtiden beror på ditt företag, målgrupper, mål och resultat av tidigare kampanjer. Dina framtida kampanjer kommer sannolikt att vara en blandning av båda, ofta kallad integrerad marknadsföring. Detta tillvägagångssätt är så de flesta marknadsförare ser på strategier, och ser potentialen i att generera leads och försäljning genom att använda det bästa av traditionella och digitala marknadsföringsaktiviteter.


Att bestämma den bästa mixen av de två som kommer att generera optimal avkastning på dina aktiviteter kan endast göras genom effektiv marknadsföringsanalys. I slutändan kommer det att hjälpa ditt företaget att undvika framtida misstag och övervinna eventuella problem i din strategiska marknadsföringsplan.


Även om det finns flera tillgängliga verktyg för att stödja ditt team och hjälpa till att analysera marknadsföringsaktiviteterna och affärsutvecklingen, är Informind bäst på att ge insikter och en översikt över hur kampanjer presterat samt vilka kanaler, insatser och mål som genererat flest leads.


Informind

Nu finns det ett analysverktyg som är framtaget för företag som vill kunna ta smartare marknadsföringsbeslut. Verktyget heter Informind och automatiserar analysen av marknadsföringsinsatser, kan räkna ut lead acquisition cost, konverteringar, med mera.


Kontakta oss på Informind för en demo av vår plattform!


bottom of page