top of page
  • Simon Cederholm

Hur mäter man och följer upp digital marknadsföring på bäst sätt?

Många marknadsansvariga och marknadschefer tampas idag med att kunna följa upp den digitala annonseringen på ett smidigt och effektivt sätt. Speciellt om man väljer att annonsera i olika kanaler som Facebook Ads, LinkedIn Ads, Google Ads, Youtube med mera.

Oftast behöver du gå in på respektive plattform för att följa upp den digitala annonseringen samt kombinera med Google Analytics för att få koll på vilka annonser som presterar bäst och om de har konverterat till några leads eller affärer.


Att arbeta på detta sätt är tidskrävande eftersom du behöver hoppa mellan olika plattformar och själv sammanställa alla data för att sedan kunna jämföra vart du får bäst ROI.

Följa upp digital annonsering på ett effektivt sätt

Efter många års arbete inom digital marknadsföring var detta något som vi själva tyckte tog för mycket tid, både från oss och från våra kunder. Därför valde vi att utveckla ett helt nytt och unikt analysverktyg som skulle lösa dessa utmaningar och tidstjuvar.

Tack vare vårt nya analysverktyg kan våra kunder nu enkelt följa upp sin digitala annonsering på ett effektivt sätt. Vårt analysverktyg hämtar in data från alla dina olika digitala kanaler och sammanställer informationen på ett snyggt och prydligt sätt.

På vår översiktsvy ser du tydligt hur olika kanaler presterar. Allt från vilken kanal som får flest impressions till vilken som genererar flest leads och affärer.



Du kan sedan klicka dig vidare in på specifika kanaler som exempelvis Facebook Ads för att se vilken kampanj och vilken annons som presterat bäst där.

Du kan enkelt hoppa mellan de olika vyerna för att djupdyka i den digitala annonseringen.



Följa upp digital annonsering och ROI

För att underlätta uppföljnings- och analysarbetet kopplas alla insatser till vad ni har investerat så att du lätt ser vad som ger bäst ROI. Tack vare detta kan du enkelt se vart det är bäst för er att lägga annonsbudgeten i framtiden.

Många marknadsansvariga vill och behöver kunna rapportera resultaten för den digitala annonseringen till resten av bolaget. Ibland behöver marknadsföringsinsatserna presenteras för styrelse eller VD och då kan det vara praktiskt med snygga och professionella rapporter där man tydligt ser de olika insatserna och vad som har gett bäst ROI. Dessa rapporter finns färdiga att hämta för att kunna ta vidare och presentera. Skulle du behöva råd och stöd med att följa upp och gå igenom den digitala annonseringen kan du givetvis fråga oss om hjälp då vi har mycket kompetenta dataanalytiker som dagligen hjälper våra kunder.


Följa upp och optimera den digitala annonseringen Tack vare vårt smidiga och kraftfulla analysverktyg kommer du enkelt kunna följa upp er digitala annonsering och utifrån resultatet optimera insatserna löpande. Baserat på datan och resultatet som presenteras på ett övergripande och effektivt sätt kommer du lätt kunna bestämma vilka kanaler som är värda att fortsätt annonsera i samt vilka kampanjer och annonser som är viktiga att optimera för ett bättre resultat.

Vi ger dig Informind! Ett nytt och smidigt sätt att hålla koll på din digitala annonsering!

Boka gärna en demo med oss nedan så berättar vi mer😊




bottom of page