top of page
  • Skribentens bildEmma Wretman

Vad är marknadsföringsanalys?

Marknadsföringsanalys är en metod att använda data för att utvärdera effektiviteten och framgången för marknadsföringsaktiviteter. Marknadsanalysen låter dig samla in djupare konsumentinsikter, optimera dina marknadsföringsmål och få bättre avkastning på investeringen.


Marknadsföringsanalysen gynnar både marknadsföraren och konsumenten. Denna analys gör det möjligt för marknadsförare att uppnå högre ROI på kampanjer genom att förstå vad som är framgångsrikt när det gäller att driva antingen konverteringar, varumärkesmedvetenhet eller båda. Detta säkerställer också att konsumenterna ser ett större antal riktade, personliga annonser som talar till deras specifika behov och intressen, snarare än masskommunikation som tenderar att irritera.


Marknadsföringsdata kan analyseras med en mängd olika metoder och modeller beroende på vilka nyckeltal som mäts. Till exempel bygger analys av varumärkeskännedom på andra data och modeller än analys av konverteringar.


Några populära analysmodeller och metoder inkluderar:

  • Media Mix Models (MMM): Attributionsmodeller som tittar på aggregerad data över en lång tidsperiod.

  • Multi-Touch Attribution (MTA): Attributionsmodeller som tillhandahåller data på personnivå från hela köpresa.

  • Unified Marketing Measurement (UMM): En form av mätning som integrerar olika tillskrivningsmodeller inklusive MMM och MTA i omfattande engagemangsmått.

Vikten av marknadsföringsanalys

I det moderna marknadsföringslandskapet är korrekt data viktigare än någonsin. Konsumenter har blivit mycket selektiva när det gäller att välja de kanaler de engagerar sig i och de medier de ignorerar.


Om varumärken vill fånga den idealiska köparens uppmärksamhet måste de förlita sig på korrekt data för att skapa riktade personliga annonser baserade på individuella intressen, snarare än bredare demografiska associationer. Detta kommer att göra det möjligt för marknadsföringsteam att visa rätt annons, vid rätt tidpunkt, i rätt kanal för att flytta prospekten nerför försäljningstratten.


Hur organisationer använder marknadsföringsanalys

Marknadsanalysdata hjälper ditt företag att fatta beslut om allt från annonsutgifter till produktuppdateringar, varumärkesbyggande och mer. För att ge dig själv en sann 360 graders bild av dina kampanjer och vara säker på att du fattar rätt beslut är det viktigt att ta data från flera källor (online och offline).


Med hjälp av denna data kan ditt team få insikter i följande:


1. Produktintelligens

Produktintelligens innebär att ta en djupdykning i varumärkets produkter samt analysera hur dessa produkter står sig på marknaden. Görs vanligtvis genom att prata med konsumenter, fråga målgrupper eller engagera dem i undersökningar, för att bättre förstå skillnaderna och konkurrensfördelarna med sina produkter. Därifrån kan team bättre anpassa produkterna till de unika konsumentintressen och problem som hjälper till att driva konverteringar.


2. Kundtrender och preferenser

Analys kan berätta mycket om dina kunder. Vilka meddelanden resonanser hos dem? Vilka produkter köper de och vilka har de undersökt tidigare? Vilka annonser leder till konverteringar och vilka ignoreras?


3. Produktutveckling

Analys kan också ge insikt i vilka typer av produktfunktioner konsumenterna vill ha. Marknadsteam kan vidarebefordra denna information till produktutveckling för framtida iterationer.


4. Kundsupport

Analys hjälper också till att upptäcka delar av köparens resa som kan förenklas eller förbättras. Vad har dina kunder för problem som behövs lösas? Vad är svårt med att använda produkten? Finns det sätt du kan förenkla din produkt eller göra utcheckningsprocessen enklare?


5. Meddelanden och media

Mediedataanalys kan avgöra var marknadsförare väljer att visa meddelanden för vissa konsumenter. Detta har blivit särskilt viktigt på grund av det stora antalet kanaler. Förutom traditionella marknadsföringskanaler som print, tv och broadcast måste marknadsförare också veta vilka digitala kanaler och sociala medier konsumenterna föredrar.


Analys svarar på dessa nyckelfrågor:

  • Vilken media bör du köpa?

  • Vilka driver mest försäljning?

  • Vilket budskap resonerar med din publik?

6. Konkurrens

Hur står sig dina marknadsföringsinsatser jämfört med konkurrenterna? Hur kan du stänga det gapet om det finns ett? Finns det möjligheter som dina konkurrenter utnyttjar som du kanske har missat?


7. Förutsäg framtida resultat

Om du har en grundlig förståelse för varför en kampanj fungerade, kommer du att kunna tillämpa den kunskapen på framtida kampanjer för ökad ROI.


8. Utmaningarna med dataanalys

Den största utmaningen med analysprocessen är att förstå och använda den enorma mängden data. Detta innebär att marknadsförare måste bestämma hur man bäst organiserar data i ett lättsmält format för att få handlingsbara insikter.


Några av de största utmaningarna med marknadsföringsanalys är:

  • Datamängd: Big data uppstod under den digitala tidsåldern, vilket gör det möjligt för marknadsföringsteam att registrera varje konsumentklick, intryck och visning. Men denna mängd data är irrelevant om den inte kan struktureras och analyseras för insikter som möjliggör optimeringar i kampanjen. Detta har fått marknadsförare att brottas med hur man bäst organiserar data för att utvärdera dess betydelse. Faktum är att forskning visar att erfarna dataforskare tillbringar större delen av sin tid med att hämta och formatera data, snarare än att analysera den.

  • Datakvalitet: Det finns inte bara ett problem när det gäller den enorma information som organisationer måste sålla igenom, utan dessa data ses ofta. som opålitlig. Enligt Forrester - 21 procent av respondenternas mediebudget var bortkastade på grund av dålig datakvalitet. Organisationer behöver en process för att upprätthålla datakvaliteten så att anställda kan utnyttja korrekt information för att fatta rätt beslut.

  • Brist på dataforskare: Även om företag har tillgång till rätt data, har många inte tillgång till rätt personer. I själva verket, enligt en undersökning av The CMO, bara 1,9 % av företagen att de har rätt personer för att fullt ut utnyttja marknadsanalyser.

  • Att välja tillskrivningsmodeller: att bestämma vilken modell som ger rätt insikter. Till exempel erbjuder media mix modellering och multi-touch-attribution helt olika insikter – aggregerad kampanjfokuserad data respektive konsumentdata på personnivå. De modeller som marknadsförare väljer kommer att diktera vilka typer av insikter de får. Engagemangsanalys över så många kanaler kan skapa förvirring när det är dags att välja rätt modell.

  • Korrelerande data: På samma sätt, eftersom marknadsförare samlar in data från så många olika källor, måste de hitta ett sätt att normalisera det för att göra det jämförbart. Eftersom de vanligtvis mäts med olika tillskrivningsmodeller. Det är här plattformar för enhetlig marknadsföringsmätning och marknadsanalys visar verkligt värde och organiserar data från olika källor.

Programvara för marknadsföringsanalys

Marknadsanalysprogramvara bekämpar ovanstående utmaningar genom att snabbt samla in, organisera och korrelera värdefull data, vilket gör det möjligt för marknadsförare att göra kampanjoptimeringar i realtid.


Moderna marknadsföringsplattformar är värdefulla för den hastighet med vilken de kan lagra och bearbeta enorma mängder data. En av de stora nackdelarna med att ha tillgång till så mycket data är att marknadsförare omöjligt kan analysera allt i tid för att göra realtidsoptimeringar. Det är där bearbetningskraften hos avancerade analysplattformar kommer in i bilden, vilket gör det möjligt för marknadsförare att justera annonsmaterial eller annonsplacering efter behov innan kampanjen slutar, vilket förbättrar potentiell avkastning på investeringen.


Dessutom utnyttjar många plattformar, enhetlig marknadsföringsmätning, för att normalisera och aggregera marknadsföringsdata från olika kanaler och kampanjer, vilket förenklar analysen.


Slutligen går avancerade analysplattformar längre än att mäta konsumentengagemang för att erbjuda insikter om varumärkeskapital och hur vissa målgruppssegment reagerar på kreativa element. Detta hjälper marknadsförare att bättre bestämma ROI för varumärkesbyggande, samt hur man kan anpassa varumärkesupplevelser ytterligare.


Marknadsanalysprogramvara – Funktioner och möjligheter

När du implementerar en marknadsanalyslösning bör du överväga dessa nyckelfunktioner och möjligheter:

  • Realtidsanalys och insikter

  • Varumärkesmätningsförmåga

  • Granulär data på personnivå

  • Förmågan att korrelera online- och offlinetillskrivningsstatistik

  • Kontextualiserade kund- och marknadsinsikter

  • Rekommendationer för årlig medieplan

Implementering av marknadsföringsanalys i ditt företag

1. Gör en plan: Sätt upp mål och skapa riktmärken för dig själv så att du kan rapportera din data korrekt och effektivt.

2. Implementera din plan: Fokusera på att föra din data till rätt platser i ditt företag där du får mest nytta av det. Att ha rätt team på plats är nyckeln.

3. Optimera din plan: När du har implementerat din plan, gör justeringar av ditt team eller dataflöde baserat på dina resultat för att snabbare flytta leads ner i försäljningstratten.


Färdigheter som chefer för marknadsföringsanalyser behöver

Eftersom marknadsföringsteam försöker genomföra kvalitetsanalyser som leder till mer engagerande, lönsamma kampanjer måste de fokusera på att anställa analysansvariga som kan:

  • Genomföra kvalitetsanalyser: Först och främst måste en analyschef ha erfarenhet av att utvärdera stora datauppsättningar för att urskilja insikter inklusive köpmönster och engagemangstrender inom målgruppen.

  • Ge optimeringsrekommendationer: När datainsikter väl har fåtts är förmågan att komma med rekommendationer för att förbättra underpresterande kampanjer baserade på trender avgörande. Data kan till exempel visa att en konsument ägnade sig åt varumärkesinnehåll endast på kvällen, vilket informerade ett strategiskifte för att visa annonsen på konsumentens pendlingsväg, snarare än på morgonen.

  • Förstå konsument- och MarTech-trender: Analysansvariga bör också hålla sig à jour med konsument- och MarTech-trender. Att förstå konsumenternas krav på en sömlös omnikanalupplevelse och hur köpare engagerar sig i förstärkt och virtuell verklighet kommer säkerligen att spela en roll för att fastställa nästa steg för optimeringsmöjligheter.

  • Arbeta med analysverktyg: Därefter måste analysansvariga vara ombord på och bekväma med olika automationsverktyg och analysplattformar, på grund av den avgörande roll som dessa verktyg spelar för att minska tiden från konsumentengagemang till konsumentinsikt.

  • Samarbeta med intressenter: Slutligen måste medlemmar i analysteamet kunna använda data de arbetar med för att berätta en övertygande historia för intressenter och visa hur andra avdelningar, såsom försäljning eller produktutveckling, kan använda dessa resultat för att driva engagemang och konverteringar.


Hur man startar marknadsföringsanalysprocessen

Om du vill förbättra analyskapaciteten är det här fyra steg att ta i början av ditt program:


1. Förstå vad du vill mäta

Det finns många aspekter av en marknadsföringskampanj som du kan mäta: konverteringsfrekvenser, fångade potentiella kunder och varumärkeskännedom, för att nämna några. Förstå problemet du försöker lösa eller insikten du försöker få fram när du börjar analysera din data.


2. Etablera ett benchmark

Hur ser en framgångsrik kampanj ut? Detta kommer att avgöra vilka typer av data och statistik som marknadsförare samlar in. Till exempel, om målet är att öka varumärkesmedvetenheten – framgångsriktmärket kan vara en ökad procentandel av varumärkeslojalitet som visas i en kundpanel, snarare än ett onlineklick eller visning.


3. Bedöm dina nuvarande förmågor

Vad gör ditt företag idag? Vilka är dina svaga punkter? Oavsett om du utvärderar offlinekampanjresultat eller identifierar media som mest sannolikt kommer att konvertera, kan förståelse av dessa svaga punkter hjälpa dig att stärka ditt program.


4. Implementera ett marknadsanalysverktyg

kommer att öka i betydelse när konsumenterna blir mer selektiva och datauppsättningarna växer. En avancerad plattform, som vår för marknadsföringsmätning och -optimering, använder enhetlig marknadsföringsmätning för att hjälpa marknadsförare att identifiera de budskap som ger resonans och vilka typer av media som konverterar. Detta ger en helhetssyn på vilka kampanjer som är framgångsrika och vilka som underpresterar i realtid.


Slutsats

Att ha rätt marknadsanalyslösning på plats är nyckeln till ett framgångsrikt marknadsföringsprogram. Genom att förstå var din publik engagerar sig och vad som verkligen driver försäljningen kan du se till att du placerar dina pengar på rätt plats och förbättra avkastningen på investeringen.



Informind

Tack vare vårt smidiga och kraftfulla analysverktyg kommer du enkelt kunna följa upp er digitala annonsering och utifrån resultatet optimera insatserna löpande. Baserat på datan och resultatet som presenteras på ett övergripande och effektivt sätt kommer du lätt kunna bestämma vilka kanaler som är värda att fortsätta annonsera i samt vilka kampanjer och annonser som är viktiga att optimera för ett bättre resultat.

Vi ger dig Informind! Ett nytt och smidigt sätt att hålla koll på din digitala annonsering!

bottom of page