top of page
  • Skribentens bildEmma Wretman

Hur bygger man automatiska marknadsrapporter?

Rapportering är en stor och tidskrävande del av marknadsföringen. Prestation utvärderas alltid och rapporteras regelbundet. Företag efterfrågar nu marknadsföringsrapporter och de betalar gärna för det extra värde de levererar – trots allt, vem skulle inte vilja se vad deras marknadsföringsbudget går åt till? Rapportering är också ett utmärkt verktyg för att visa upp resultatet av ditt arbete och visa värde för intressenter.


Månatliga och veckovisa marknadsföringsrapporter tar tid att skapa och deras förberedelser slösar bort värdefull tid, tid som verkligen borde gå till att bygga framgångsrika kampanjer eller utarbeta strategier. För att skapa rapporter spenderar byråer många dagar varje vecka på att samla in data och hitta information som visar deras resultat i bästa ljus: bevisar högre engagemang, bättre räckvidd och i slutändan – öka försäljningen.


Det finns hundratals kanaler som marknadsförare använder för att marknadsföra produkter och tjänster: sociala medier, bloggar, webbanalys, Google Analytics, Yandex, Metrica, Informind, betalannonser och många fler. All denna data måste samlas in, analyseras och läggas in i en rapport. Om det inte görs på rätt sätt kan detta arbete vara slutet på vilken byrå som helst.

Lyckligtvis finns det ett sätt att ta sig igenom denna regelbundna datainsamling och arbetsöverbelastning, snabbare och utan mycket krångel! Svaret är automatisering.

Courtesy of Qvery

Automatisk dataövervakning och rapportering

Automatiska marknadsföringsrapporter skapas på några minuter. De frigör hundratals mantimmar av värdefull tid varje vecka.


Automatiserade plattformar samlar in data från vilken datakälla som helst när du ansluter till den. Det fortsätter att skapa rapporter när du loggar ut.


Vad är viktigt att tänka på när man väljer rapporteringsplattform?

DATA. Det är viktigt att du har möjlighet att länka de källor du redan använder: Google Analytics, WordPress, Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram, etc. – om du använder det bör du kunna ansluta det och rapportera dessa datamängder. Om den inbyggda integrationen inte ingår bör det vara enkelt att tillhandahålla din data med till exempel ett Google-kalkylark.


SKALBARHET. Du vill vara säker på att plattformen du väljer kan växa med ditt företag och rymma fler användare. Förmågan för din plattform att hantera möjligheten till ökad kommunikation, spårning och detaljerad analys är avgörande. Till exempel erbjuder Informind en mängd olika planer för att passa alla företag – från nystartade företag till företag.


LÄTT ANVÄNDNING. Kan hela ditt team komma åt och använda plattformen? Hur mycket utbildning krävs? Att använda en plattform som Informind som är intuitiv och användarvänlig för ditt team kan hjälpa till mycket med övergången.


RAPPORTERINGSNIVÅ. Ju mer spårning och djupgående rapporteringsinsikt din plattform kan ge, desto gladare är dina kunder. I Informind uppnås det genom flerkanalig dataspårning och enkel och samtidigt detaljerad rapportering.


ANPASSNING. Om du vill göra din rapport till din egen genom att antingen lägga till din logotyp eller din kunds logotyp bör du kunna göra det. Detsamma gäller för företagsfärger och texttillägg – dina automatiska marknadsföringsrapporter bör ha dessa funktioner. Informind tillhandahåller en färdig funktion för att hämta ut PDF rapporter som kan anpassas utifrån kundens specifika behov.


TID PER RAPPORT. Det bör inte ta mer än 1 minut att skapa en automatisk rapport med en allt-i-ett-lösning. När allt kommer omkring, om det krävs mer än så – varför kalla det automatisering?


SCHEMA OCH SÄNDNING. Automatisering ska inte stanna vid att generera rapporter – det är mycket viktigt att kunna schemalägga och skicka det automatiskt till dina kunder också. Informind låter dig göra det snabbt och utan ansträngning.


För att skapa en marknadsföringsrapport med Informind ansluter du bara dina olika kanaler – det tar inte mer än 15 minuter!


Skapa mervärde i rapporteringen

När du skapar en rapport bör ditt första fokus vara bekvämlighet. Överbelastade rapporter med förvirrande data ger inget mervärde och kan till och med orsaka irritation.

Ledningsgrupper uppskattar tydliga och logiska marknadsföringsrapporter där de inte behöver dechiffrera komplicerad information.


När du lägger till skärmdumpar, kopierar och klistrar in bilder, tabeller och texter i en presentation kan data snabbt bli förvirrande. Till exempel är vissa grafer baserade på råa tal medan andra fokuserar på kurser. Andra har trendlinjer och så vidare. När allt är blandat bidrar det inte till klientupplevelsen som det borde.


Genom att använda automatiserade instrumentpaneler och rapporteringslösningar är du garanterad att data presenteras på samma sätt varje månad. Du låter intressenterna fokusera på insikter utan att behöva förstå komplex data.


Automatisera allt

Förutom rapportering kan instrumentpanelslösningar som Informind hjälpa marknadsföringsbyråer med andra uppgifter. Datainsamling är en av dem. Digitala marknadsföringskampanjer använder olika kanaler för att marknadsföra tjänster och varor. Sociala medier, e-postmarknadsföring, webbanalys, Google Analytics-data, betalda annonser och mer – analysansvariga måste noggrant samla in denna data veckovis för att i rätt tid kunna göra justeringar av den övergripande marknadsföringsstrategin eller vissa delar av den.


För det måste marknadsförare ansluta till plattformar manuellt varje gång. Det kan ta avsevärd tid och, återigen, manuellt arbete. Informind samlar in data och uppdaterar den automatiskt, och du har alltid tillgång till direkt statistik för att fatta rätt beslut för din kunds kampanj.


Den insamlade uppdaterade statistiken visas i widgets i form av grafer, diagram och tabeller eftersom olika data inte kan visas på samma sätt. Användbar och logisk presentation, inklusive möjligheten att övervaka historiska data och förändringar, bidrar till spårningen och analysen av upplevelsen.


Informind

Fram tills nyligen var det rätt komplicerat att räkna ut LAC eller framförallt så var det tidskrävande.


Nu finns det ett analysverktyg som är framtaget för företag som vill få bättre kolla på detta och kunna ta smartare marknadsföringsbeslut. Verktyget heter Informind och automatiserar analysen av marknadsföringsinsatser, LAC med mera.


Kontakta oss på Informind för en demo av vår plattform!


Sammanfattning

Många dagliga problem med mätvärden och datarapporter kan lösas med allt-i-ett instrumentpanel och rapporteringslösningar som Informind. Den största fördelen med automatisering är att det sparar mycket tid och minskar mängden manuellt arbete, vilket ger mer utrymme för djupgående analyser och strategisk planering. Automation är inte framtiden längre, det är en nödvändighet. Om du inte använder den hamnar du efter dina konkurrenter. Gå med i Informind idag och spara tid och pengar samtidigt som du tillför värde till företaget!


bottom of page