top of page
  • Skribentens bildEmma Wretman

Trendspaning för digital marknadsföring

Man vill inte bara hänga med i branschens snabba utveckling, man vill ligga steget före. Men hur gör man det? Tyvärr kan vi på Informind inte se in i framtiden, men det vi kan göra är att uppmärksamma trendspaningar man bör ha koll på. Vi har därför diskuterat digital marknadsföring och intervjuat marknadschefer i en mängd olika företag och branscher, och fått många spännande insikter. Sharing is caring, så här kommer en sammanfattning av tre trendspaningar som vi på Informind identifierat och som vi tycker är viktiga att reflektera över.



Trendspaning 1: Gör ett grundligt förarbete

Att göra ett grundligt förarbete har aldrig varit så viktigt. Idag finns det en enorm mängd olika kanaler för digital marknadsföring, men hur vet man egentligen vilka kanaler man ska satsa sina resurser på? För att fatta beslut om vilka kanaler som bör prioriteras är det viktigt att veta vilka kanaler din målgrupp befinner sig i och hur du når dem bäst där.


Det är även viktigt att vara konsekvent i det man gör och våga hålla i sina strategier. Det är lätt att man blir otålig när resultaten inte direkt blir som önskat och det dessutom finns en enorm mängd andra alternativ och strategier för digital marknadsföring. För att kunna argumentera för att fortsätta med en långsiktig strategi som inte direkt genererar ROI gäller det att kunna backa upp besluten.


En trendspaning och viktig insikt framåt för digital marknadsföring är därför att det blir allt viktigare att bygga en stabil grund att basera sina marknadsstrategier på. För att kunna göra detta krävs en överblick och kontroll över de aktiviteter som genomförs. Genom att göra ett grundligt förarbete har du argument och minskar även risken för att tid och pengar spenderas på fel ställe.


Trendspaning 2: Konkurrera i ett ökat brus

Merparten av företag idag har fattat grejen. Digital marknadsföring är inte längre ett alternativ, det är en nödvändighet. I takt med att allt fler företag inser detta ökar konkurrensen vilket gör det ännu svårare att sticka ut och nå fram till sina kunder. Den ökade konkurrensen är inte en trend som kommer att vända så det är viktigt att ha en bra strategi för att navigera rätt genom bruset.


Trendspaningar som lyfts upp för att framåt kunna sticka ut är content som är skräddarsytt, genuint och gärna i rörligt format. Tid som spenderas på att göra tydliga personas och skräddarsytt innehållet efter sin målgrupp är därför väl spenderade timmar. Som en motreaktion till den snabba tekniska utvecklingen där mycket digitaliseras och AI-genereras framhävs innehåll som speglar det humana, genuina och autentiska.


Vidare får innehållet i sin tur gärna presenteras i korta videoformat eftersom det lättare fångar uppmärksamheten. För att kunna skräddarsy innehåll krävs det att man lär känna sin målgrupp. Vilket typ av innehåll attraherar? Vilka kampanjer får din målgrupp att konvertera? Genom att ha koll på sina tidigare aktiviteter, mäta dessa och jämföra med varandra får man en bra uppfattning om vilka som bör prioriteras framåt.


Trendspaning 3: Häng med i teknikracet

Den tekniska utvecklingen går i en rasande takt och medför både möjligheter och utmaningar. Vart utvecklingen kommer ta oss vet ingen, det vi vet är dock att man vill hänga med för att inte förlora teknikracet mot konkurrenterna. Problemet idag är inte tillgången till data, det är att på ett enkelt och effektivt sätt kunna hantera den och utnyttja den för avgörande insikter.


Mängden data kommer inte att minska och det är därför kritiskt att lära sig hantera den. Den massiva mängden data kan kännas överväldigande och tidskrävande, därför gäller det att prioritera. All data är inte värd att lägga tid och energi på, fokusera på den data som kan ge dig insikter. Prioritera med andra ord data som kan användas till beslutsunderlag. Genom att tidigt implementera olika typer av systemstöd för olika processer skapar du en stabil grund för att hänga med i teknikracet.


Vad kan du göra redan idag?

Så vad ska du göra med alla dessa insikter och trendspaningar? Vad kan du konkret göra för att ligga steget före? En bra start är att implementera ett verktyg som förenklar analysarbetet med din digitala marknadsföring och förbereder dig för fortsatt utveckling. Ju noggrannare förarbete som görs desto stabilare blir grunden att basera långsiktiga beslut på.


Med Informinds analysverktyg samlas data från alla kanaler för digital marknadsföring och jämförs i pedagogiska vyer för att marknadschefer svart på vitt ska kunna se vilka aktiviteter som presterar bäst. Informind beräknar även KPI:er som Return on Investment (ROI), och Lead Acquisition Cost (LAC) på dina marknadsaktiviteter.


Låt Informind underlätta ditt arbete med att lära känna din målgrupp, se vilka kampanjer som driver flest konverteringar och jämför mellan kanaler. Optimera din strategi och stick ut bland konkurrenterna i det ökande bruset. Genom att låta magkänslan övergå till fakta om vilka av dina aktiviteter som faktiskt fungerar hjälper Informind dig helt enkelt att backa upp dina beslut.


Vill du ha hjälp med att göra ett grundligt förarbete, konkurrera i ett ökat brus och att hänga med i teknikracet? Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig att optimera din digitala marknadsföring.


bottom of page